Start

comenius2013

Co z comeniusowego wyjazdu do Turcji zapamiętały nasze uczennice…

Jak pewnie pamiętacie (opisywaliśmy na szkolnym Facebooku), w maju trzy nasze uczennice wraz z trzema nauczycielkami wybrały się do Turcji. Był to jeden z ostatnich wyjazdów w ramach programu Comenius Retronics. Rok temu Marta, Ala i Dagmara gościły uczniów z zaprzyjaźnionej szkoły z Izmiru, więc teraz same zamieszkały na kilka dni z  tureckimi rodzinami. Jak to wspominają?

Nasi gospodarze byli bardzo mili. Okazali nam dużo ciepła. Mogliśmy poznać ich zwyczaje i spróbować lokalnych przysmaków. Różniły się one od naszego jedzenia, ale były bardzo pyszne. No ja myślę, tyle baraniny nie jadłam nigdy w życiu. A sałatka z pokrzyw?! Nigdy jej nie zapomnimy… Oczywiście z sentymentem wspominamy  też tureckie delicje (niektórzy mają już przepis na tureckie lokum i robią na deser w domu) i przesłodką baklavę.

Podczas wycieczki do Turcji zwiedzaliśmy wiele interesujących miejsc. Najpiękniejszy był widok z wieży, na której byliśmy w Istambule (Galata Tower). Wiele meczetów, które, choć podobne pod względem wyposażenia, różniły się od siebie wielkością oraz malowidłami.

No tak, muszę to powtórzyć na lekcjach historii. Moc zabytków może zakręcić w głowie, turecko-bizantyjska kultura (np. Hagia Sophia)  i starożytne nawiązania historyczne (np. grecki Efez) otaczały nas na każdym kroku. Na pewno uczniowie odświeżyli sobie co-nieco z lekcji. Nauczyciele też.

Codziennie spędzaliśmy czas z Włochami, Turkami, Hiszpanami i Włochami. Często śpiewaliśmy razem, nawet w miejscach publicznych, żartowaliśmy, rozmawialiśmy i dobrze się bawiliśmy.

Nie popełniłam błędu, naprawdę tak napisały. Chyba dlatego, że głównie za Włochami tęsknią;)

Na pewno wymiana ta była niezapomnianym przeżyciem, pozostanie po niej wiele wspaniałych wspomnień i mamy nadzieję, że kiedyś wszyscy znów się spotkamy.

Nic dodać, nic ująć. /Zdjęcia w galerii LO/

Monachium

06.02 dwójka nauczycieli języków – p. Katarzyna Bąkowska, p. Mirosława Dziurosz-Szromek wraz z p. dyrektor  Krystyną Ostrowską udała się do Monachium, gdzie odbyło się spotkanie nauczycieli z Niemiec, Hiszpanii oraz Włoch w ramach realizacji międzynarodowego projektu Comenius - Retronics.

W trakcie spotkań roboczych planowano przede wszystkim kolejne kroki realizacji projektu: produkty końcowe projektu, przydział obowiązków itd. Efektem wspólnych ustaleń jest  również Dzień Retronics, który zostanie równocześnie przeprowadzony już 21 marca w naszej szkole jak i we wszystkich szkołach partnerskich. W  trakcie wyjazdu znalazł się także czas na zwiedzanie miasta.

Monachium, centrum przemysłowe, handlowe i finansowe leżące nad Izarą uchodzi za drugą stolicę Niemiec, to miejsce gdzie nowoczesność łączy się z europejską kulturą sięgającą średniowiecza.

Ilość monachijskich zabytków świeckich jak i sakralnych nobilituje te miasto do światowej metropolii.

Z całą jednak pewnością jednym z najpiękniejszych zabytków jest Stary i Nowy Ratusz am Marienplatz -samo serce Monachium, okazała Rezydencja królów bawarskich, kompleks Nymphenburg. Dużym przeżyciem była również okazja zwiedzenia stadionu FC Bayern oraz BMW-Welt, jak i relaks, spacerując po Englischer Garten, przy budzącej się do życia przyrodzie.

Wuppertal 06- 10.12. 2012

Początkiem  grudnia szkoła Berufskolleg  am  Haspel w Wuppertalu  w Niemczech stała się gospodarzem kolejnej wymiany uczniowskiej w ramach projektu Socrates-Commenius , realizującej wspólnie ze szkołami z Polski, Turcji, Włoch i Hiszpanii projekt Retronic.

Cztery uczennice: Oliwia Prażmowska, Klaudia Myszkowska, Kamila Kościcka oraz  Aleksandra Rasiak wraz z opiekunkami p. Justyną Kosztyła oraz p. Mirosławą Dziurosz-Szromek  reprezentowały nasze liceum.

Plan pobytu obejmował zwiedzanie wielkiej fabryki recyklingu w  Duesseldorfie, jak również szereg obligatoryjnych działań związanych z projektem  (warsztaty, wykłady, prezentacje uczniów ) itd.

Niemieccy organizatorzy wymiany zadbali również o zacieśnienie kontaktów między uczestnikami projektu poprzez organizację wycieczki do Kolonii, gdzie mieliśmy okazję zwiedzić katedrę kolońską, muzeum czekolady Lindt oraz wiele innych ciekawych architektonicznie budowli sakralnych.

Z naszym wyjazdem do Północnej-Nadrenii  kojarzyć będziemy nie tylko znaną na całym świecie podwieszaną kolejką  w Wuppertalu, ale również  koloński jarmark świąteczny, dzięki któremu  poczuć mogliśmy  bożonarodzeniową atmosferę nadchodzących świąt.

Pobyt u naszych niemieckich partnerów zaowocował konkretnymi wspólnymi efektami pracy, ale również ustaleniami w sprawie realizacji kolejnych etapów projektu. Był to również czas poznania kultury niemieckiej oraz okazją do szlifowania języka i nawiązania wielu przyjaźni.

Wizyta w Polsce 10.06-17.06

Ostatnie dni dostarczyły nam wielu wrażeń, a to wszystko za sprawą kogo?... Naszych gości z Turcji, Niemiec, Hiszpanii i Włoch, którzy odwiedzili naszą szkołę w ramach projektu Comenius. Ojjjjj, działo się, działo!!! Zaczęło się dosyć poważnie spotkaniem z władzami naszego miasta. Jak się okazało, temat naszego projektu – RETRONICS – jest istotnym problemem naszej codzienności, którego nie możemy spychać na margines, co potwierdzili przedstawiciele ważnych dla naszego miasta instytucji, jak: pani Anna Ujma – Doradca Prezydenta do Spraw Promocji Miasta, pan Michał Pieczonka – Prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji oraz pan Rafał Owczarek – przedstawiciel Rady Miasta. Po teorii nadszedł czas na praktykę.

W naszym laboratorium chemicznym uczestnicy projektu badali i porównywali skład i jakość wody gruntowej z poszczególnych krajów (uwierzycie, że przywieźli ją ze sobą?!). Robotyka to kolejne warsztaty, na których uczniowie konstruowali i programowali zabawki elektroniczne, a na warsztatach artystycznych wykorzystywali materiały z recyklingu do tworzenia biżuterii. Nie samą pracą człowiek żyje..., a więc pokazaliśmy naszym gościom najpiękniejsze zakątki naszego regionu. W parku pszczyńskim uczniowie rywalizowali wypełniając karty pracy i wyszukując informacje na temat różnych gatunków drzew. Nasi goście byli zachwyceni wizytą w Krakowie oraz w Kopalni Soli w Wieliczce. Docenili urok naszych gór i delektowali się polską kuchnią. Bardzo poruszyła ich wizyta w Auschwitz, podczas której uczniowie zadawali wiele pytań dotyczących tych bolesnych wydarzeń. Wiele jeszcze można byłoby opowiadać, jednak żadne słowa nie oddadzą prawdziwych rozmów, uśmiechów i wspaniałej atmosfery! Po prostu TRZEBA TO PRZEŻYĆ!!!

Hiszpania OLE! 28.04-3.05

To była zwariowana podróż!!! Aż trudno uwierzyć, ale zaczęła się w Norwegii! Oj było zimno, ale jakoś dałyśmy radę. Po 12 godzinach spędzonych na lotnisku wyruszyłyśmy na podbój Hiszpanii. Gorące przywitanie zrekompensowało nam strugi deszczu, w których przybyłyśmy na miejsce. Pierwszy dzień spędziliśmy w szkole Dobrego Pasterza. Nasi goście oprowadzili nas po szkole. Mieliśmy również szansę spotkać się z władzami miasta. Hiszpańska młodzież wykonała na nasze przywitanie tradycyjny taniec ludowy. Niezapomniane wrażenie wywarł na nas pokaz tanga w miejscowej szkole tańca. Kolejnego dnia czekała na nas ogromna niespodzianka – spływ kajakowy. Słoneczna pogoda obiecywała dobry humor i zabawę. Tak też było aż do momentu, w którym nad naszymi głowami rozpętała się burza. Powiem wam, że nie ma jak odrobina adrenaliny! Kolejne dni upłynęły dużo spokojniej. W końcu, w promieniach hiszpańskiego słońca zwiedziliśmy piękną Murcję i Cartagenę. W wolnych chwilach relaksowaliśmy się na pięknej plaży w La Manga. Chyba do dziś każdy z nas czuje w ustach smak  tapas i nieziemskiej marinery. Nasza wyprawa zakończyła się w rytmie energetycznej hiszpańskiej muzyki na dyskotece zorganizowanej przez naszych gości, podczas której wybrany został „Mister Comenius”. Żal było wracać, ale cóż było począć?! Nasza podróż powrotna odbyła się z międzylądowaniem w Liverpoolu, gdzie nie mogłyśmy sobie odmówić zrobienia zdjęcia z Johnem Lennonem ;-) a potem już tylko „above us only sky” i w mgnieniu oka znalazłyśmy się w domu. Teraz z niecierpliwością oczekujemy naszych gości w Polsce.